Wstęp
Walki to nieodłączna część całej serii Pokemon. Pokonanie innych trenerów to w końcu jedyny sposób, aby ukończyć większość gier z tego uniwersum. Nie stanowi to jednak dużego wyzwania, szczególnie gdy jesteśmy już doświadczonymi graczami. Jeśli więc pragniecie spróbować czegoś bardziej wymagającego, warto zastanowić się nad walkami z innymi trenerami. Tutaj z pomocą przychodzi symulator walk sieciowych, czyli Pokemon Showdown.
Tekst powstał w związku z nadchodzącym turniejem w Pokemon Showdown, o którym więcej informacji znajdziecie tutaj. Poniżej przedstawię wam wskazówki, których prawdopodobnie nie wykorzystywaliście w walkach z botami, gdyż często są one zbędne przeciwko nim, a mogą mieć ogromne znaczenie, jeśli chcecie osiągnąć sukces w walkach sieciowych.
Mechaniki

Tabela efektywności typów
Oczywisty wpływ na skuteczność ataków mają efektywności typów. Nawet w grach jednoosobowych każdy z nas zwracał uwagę na to, czy nasz atak jest superefektywny na przeciwnika. Nie inaczej jest w walkach sieciowych. Tutaj jednak należy pamiętać, że te przeliczniki niosą za sobą jeszcze większe efekty. W przypadku problemów z zapamiętaniem efektywności, warto posłużyć się jedną z komend, dostępnych w Pokemon Showdown. Po wpisaniu na czacie w grze !weak [nazwa pokemona] ukażą się jego wszystkie słabości i odporności. Jest to niesamowicie pomocne narzędzie, przydatne szczególnie, gdy dane słabości wypadną nam z głowy pod presją.
Dobrze wykorzystany atak może wyeliminować przeciwnika w ciągu jednej tury. Jednak zależność ta działa też oczywiście w drugą stronę. Aby zapobiec otrzymaniu poważnych obrażeń, należy często zmieniać aktywnego pokemona. W walkach z komputerem często nie praktykuje się tego, gdyż przeciwnik dosyć rzadko jest w stanie zadać naszym pokemonom takie ilości obrażeń. Natomiast w walkach z prawdziwymi graczami wszystkie Pokemony mają porównywalne poziomy i nie należy lekceważyć ich siły. Zwróćmy uwagę, że konkretny atak przeciwnika może znokautować jednego z naszych pokemonów, a innemu zadać minimalne obrażenia. Warto wówczas zdecydować się na wybranie tego drugiego.
Dla decyzji o wycofaniu pokemona kluczowe jest również odpowiednie wykorzystanie statystyk naszych stworków. Zastanawialiście się kiedyś, czemu Chansey od jednego ataku ginie, a od drugiego dostaje minimalne obrażenia? Jest to spowodowane wysoką rozbieżnością w jej statystykach, a konkretnie obronie i specjalnej obronie. Ten pokemon nie jest jednak wyjątkiem. Wiele stworków posiada bardzo zróżnicowane statystyki, nie tylko te defensywne. W skrócie, na pokemony o słabej fizycznej obronie najlepsze są fizyczne ataki, a na te o słabej obronie specjalnej – ataki specjalne.
Gdy gramy w formacie Random Battle, warto zwrócić uwagę na to, ile pokemonów o danych atrybutach posiadamy. Może się zdarzyć, że tylko jeden z sześciu korzysta z fizycznych ataków. Wówczas należy posługiwać się nim jeszcze uważniej. Aby szybko sprawdzić statystyki danego stworka, warto użyć komendy !data [nazwa pokemona], która jest dostępna w Pokemon Showdown.
Pamiętajmy, że obrażenia to nie wszystko. Chociaż jest to najprostszy sposób na zwycięstwo, są również inne narzędzia, które mogą nam znacznie ułatwić rozgrywkę. Mowa tutaj o posunięciach statusowych (status moves). Mogą one nałożyć przeróżne efekty na naszego pokemona, przeciwnika czy nawet na całe pole walki. Są one często ryzykowne w użyciu, gdyż źle wykorzystane mogą nie przynieść żadnego efektu, a tylko zmarnują nam turę. Jednak w dobrych rękach, dobrze użyty atak tego typu jest w stanie odmienić losy gry i otworzyć drogę do zwycięstwa. Przykładowo, po użyciu Swords Dance nasz pokemon zadaje dwukrotnie większe obrażenia, więc po dwóch atakach zwróci nam się tura, którą wykorzystaliśmy na użycie posunięcia statusowego. Jeśli jednak nasz pokemon zginie natychmiastowo, to ten atak będzie po prostu zmarnowany.
Statusowe ruchy możemy podzielić na kilka ogólnych grup, aby dobrze zilustrować ich możliwości. Ich efekty to m.in.:
– zmiana statystyk pokemonów,
– nałożenie zmian statusu (paraliż, uśpienie itp.),
– wyleczenie obrażeń,
– ustawienie pułapek na zmiany pokemonów (entry hazard),
– zmianę pogody lub terenu,
– anulowanie aktualnych efektów.

Ataki statusowe w grze
Nieodłączną częścią walk pokemon są umiejętności (abilities) danego stworka. Posiadają one bardzo duże znaczenie, gdyż efekty niektórych z nich są niesamowicie potężne. Dobrze użyte mogą postawić przeciwnika w niekomfortowej sytuacji i zmusić do myślenia pod presją. W grach występują najrozmaitsze rodzaje umiejętności – od zmieniających statystyki przez wzmacniające bezpośrednio ataki aż po wpływające na otoczenie. Wiele pokemonów jest wybierane w turniejowych walkach właśnie ze względu na posiadaną przez nie umiejętność.
W wyborze odpowiedniej strategii blisko powiązane z umiejętnościami są przedmioty do trzymania (held items). Dają one rozmaite efekty, pomagające pokemonowi w walce. Jest to kluczowy czynnik, który znacząco wpływa na wybór strategii dla danego pokemona lub całej drużyny. Przedmioty można podzielić na jednorazowe (znikające po użyciu) oraz stałe (pozostające przez całą walkę). Należy pamiętać, że niektóre przedmioty, np. mega kamień lub z-kryształ, możemy użyć tylko raz, lecz zostają one przy pokemonie przez całą walkę.
Terastal
Ostatnią mechaniką, na której chciałbym się skupić, jest wprowadzony w najnowszych grach fenomen terastalu (terastal phenomenon). Nawet jeśli poznaliście już to pojęcie, możecie nie być świadomi, jak wiele zmieniło to w walkach sieciowych. W wyniku terastalizacji pokemon przyjmuje jeden typ, podstawowo odpowiadający jednemu z jego podstawowych typów. Jednak zmiana teratypu (tera type) jest w grach dosyć prosta, toteż nie należy się przejmować marnowaniem czasu na szukanie konkretnego pokemona z odpowiednim teratypem. A jeżeli zależy nam na pojedynkach z innymi graczami, to ma to ogromne znaczenie. Terastalizacja jest wyjątkowo potężnym narzędziem w rękach trenera pokemon. Otwiera ona możliwości wprowadzenia przeróżnych strategii, ale również świetnie służy do ich kontrowania. Należy jednak używać jej rozważnie, gdyż efekt terastalizacji trwa do końca meczu, przy czym można jej użyć tylko raz. Jak więc najlepiej ją wykorzystać?

Terastalizację uważa się przede wszystkim za narzędzie defensywne. Typ zazwyczaj zmieniamy, gdy chcemy uchronić pokemona przed krytyczną dawką obrażeń oraz nie mamy żadnej alternatywy w danej sytuacji. Dla przykładu, mamy aktualnie w grze Garchompa, który posiada typ smoczy i ziemny, a jego teratyp jest ognisty. Przeciwnik natomiast wystawia Crabominable’a o typie walczącym i lodowym. Szansa, że przeciwnik użyje ruchu typu lodowego, jest bardzo wysoka. Wówczas powinniśmy sterastalizować naszego Garchompa, ale tylko wtedy, gdy żaden z naszych rezerwowych pokemonów nie sparowałby wystarczająco ataku Crabominable’a. W przypadku terastalizacji ważne jest szukanie alternatywnych opcji, gdyż funkcja ta jest zabiegiem jednorazowym i nieodwracalnym.

Nie należy jednak zapomnieć o ofensywnym aspekcie terastalizacji. Po zmianie typu danego pokemona wzmocniony zostaje STAB (same-type attack bonus), odpowiadający za zwiększenie siły ataku o tym samym typie, co atakujący pokemon. Efekt może się pojawić na dwa sposoby. Jeżeli teratyp danego pokemona jest inny niż bazowy typ stworka, to zyska on kolejny STAB. Dla przykładu, po terastalizacji Garchompa (smoczy/ziemny) z ognistym teratypem, jego ataki wszystkich trzech typów będą zadawać obrażenia zwiększone o 50%. Jeżeli jednak teratyp pokemona jest taki sam jak jeden z podstawowych typów, wówczas ataki tego typu otrzymają dodatkowe wzmocnienie. Znów przywołam przykład Garchompa. Jeśli jego teratyp jest smoczy, to ataki tego typu będą zadawać obrażenia zwiększone o 100%. Dla typu ziemnego efekt pozostaje taki sam jak przed terastalizacją.
Użycie w praktyce
Po zapoznaniu się ze wskazówkami oraz mając podstawową wiedzę o pokemonach, jesteśmy przygotowani na walki z graczami. Wchodząc jednak na Pokemon Showdown, możemy zauważyć, że jest tam wiele różnych formatów, z których każdy posiada inne zasady walki. Który z nich wybrać? W związku z nadchodzącym turniejem polecam zacząć od formatu [Gen 9] Random Battle. Jest to najprostszy format, do którego nie potrzebujemy żadnej drużyny. Wchodząc do gry, dostajemy 6 odpowiednich do walk sieciowych losowych pokemonów, z których jeden zostaje automatycznie wrzucony do walki.
Zanim wykonamy jakikolwiek ruch, należy zbadać naszą drużynę. Jeśli posiadamy pokemona z unikalnym w naszej drużynie typem lub atakiem, warto zastanowić się nad pozostawieniem go na odpowiedni moment. Ważne jest także, aby stopniowo badać drużynę przeciwnika, nawet jeśli nie mamy do niej wglądu na początku. W przypadku gdy pierwszy stworek osoby, z którą się mierzymy, jest bardziej ofensywny, dobrze wystawić pokemona, który mógłby przyjąć na siebie jego ataki. Natomiast jeśli przeciwnik ma pokemona raczej defensywnego, możemy wykorzystać to, wystawiając pokemona ze statusowymi ruchami. Wówczas warto użyć ataków wzmacniających lub rozrzucić pułapki na terenie przeciwnika (im wcześniej, tym lepiej).
Największą trudnością w walkach sieciowych jest konieczność dostosowywania się do ruchów przeciwnika. Pamiętajmy, że podejmuje on decyzje w tym samym czasie co my. Jeśli będziemy w stanie odpowiednio reagować na jego ruchy oraz wykorzystywać pewne okazje, zdecydowanie zwiększymy swoje szanse na zwycięstwo.
Szczególne pokemony
Clodsire oraz Dondozo – oba te pokemony posiadają specyficzną umiejętność, a mianowicie Unaware. Sprawia ona, że wszelkie negatywne zmiany statystyk tych pokemonów lub pozytywne zmiany ich przeciwników nie są uwzględniane. Jeśli nasz pokemon użyje Swords Dance’a, a więc jego atak będzie zwiększony dwukrotnie, nie będzie to wpływało na obrażenia zadane tym pokemonom. Trudności dodaje fakt, iż są to stworki niesamowicie wytrzymałe oraz zazwyczaj posiadają leczące ataki. Ich wyeliminowanie jest nie lada wyczynem. Są one silne do takiego stopnia, że bardzo często wykorzystuje się je w rozgrywkach na najwyższym poziomie. Należy więc dostosować swoją strategię, jeśli zobaczymy któregoś z nich.


Houndstone – kolejny pokemon z najnowszej generacji. Jego atrybutem jest unikatowy dla niego atak Last Respects. Posiada bazową siłę 50, lecz zwiększa się za każdego z naszych pokemonów, który jest niezdolny do walki. Oznacza to, że, jeśli Houndstone będzie naszym ostatnim pokemonem, siła bazowa tego ataku wyniesie aż 300. Daje to olbrzymie szanse na wyeliminowanie przeciwnika w ciągu jednej tury. Największą uwagę należy zwrócić na trzymany przez niego przedmiot, gdyż w formacie Random Battle zawsze trzyma on Choice Scarf, zwiększający szybkość o 50%, ale też sprawiający, że pokemon może używać tylko pierwszego ataku, jakim się posłuży. Houndstone posiada jednak ruch Trick, który zamienia przedmioty z przeciwnikiem, a więc łatwo może się go pozbyć, jeśli nie potrzebuje dodatkowej szybkości. Często jednak nie używa się go, gdyż ten pokemon nie grzeszy wysoką statystyką prędkości.
Maushold – jest uważany za jednego z najbardziej niezbalansowanych pokemonów, ze względu na swój wyjątkowy zestaw ruchów. Charakterystycznym dla niego atakiem jest Population Bomb. Zadaje on obrażenia do 10 razy w ciągu jednej tury. Wadą tego posunięcia jest jego celność, która wynosi 90% dla każdego pojedynczego ataku, lecz w formacie Random Battles Maushold posiada przedmiot Wide Lens, zwiększający szansę do aż 99%. Innym atakiem, który posiada ten Pokemon, jest Tidy Up. Zwiększa on atak i szybkość oraz usuwa wszelkie pułapki z całego pola walki. Na domiar złego, umiejętnością Mausholda jest Technician, który wzmacnia ataki o niskiej sile bazowej. Dzięki temu wszystkiemu, moc bazowa ataku Population Bomb może wynieść nawet 300 z celnością 99% bez zmian statystyk. Jednak jak każdy pokemon, Maushold nie jest idealny. Wyjątkowo dobre przeciw niemu są pokemony o wysokiej statystyce obrony, gdyż wówczas może on mieć problemy z szybkim wyeliminowaniem przeciwnika. Poza tym, posiada on dosyć niskie statystyki, więc jeśli już przetrwamy jego atak, pokonanie go nie będzie dużym wyzwaniem.


Magic Bounce – jest to wyjątkowo użyteczna w walkach sieciowych umiejętność. Pokemon, który ją posiada, odbija wszystkie użyte na nim ataki statusowe. Jeśli widzimy, że przeciwnik ma w drużynie pokemona z tą umiejętnością, zastanówmy się dwa razy, zanim wykorzystamy statusowe ruchy. Magic Bounce jest szczególnie przydatny przeciw atakom, które ustawiają pułapki. Nie dość, że przeciwnik ich nie rozstawi na naszym polu, to jeszcze pojawią się one u niego. Działa ona również na ataki, które obniżają statystyki oraz te, które powodują zmiany statusu. Warto zaznaczyć, że w większości posiadają ją pokemony psychiczne, ale też m.in. Diancie. Mówi się, że najlepszym posiadaczem tej umiejętności jest Hatterene, głównie ze względu na swoje wysokie statystyki bazowe.
Legendarne i mityczne pokemony – są one groźne ze względu na swoje absurdalnie wysokie statystyki oraz potężne, wyjątkowe dla nich ataki. Mimo niższych poziomów w formacie Random Battle, należy zwracać uwagę na ich obecność. Potrafią one wywrzeć wysoką presję na przeciwnika, ponieważ mogą zadać wysokie obrażenia oraz nie są łatwe do pokonania. Jeśli posiadamy jednego z nich w naszej drużynie, warto oprzeć swoją strategię właśnie na tych pokemonach.

Podsumowanie
Mam nadzieję, że artykuł okaże się dla was przydatny i z powodzeniem rozpoczniecie swoją przygodę z sieciowymi walkami Pokemon. Napisanie tego tekstu dało mi mnóstwo przyjemności i liczę, że wam również miło się czytało. Strategie w walkach Pokemon to bardzo szeroki temat, więc jest jeszcze wiele zagadnień, których nie miałem miejsca omówić. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, nie wahajcie się zapytać w komentarzu. Czekam na spotkanie na najbliższym turnieju. ^^