Alola!
Wielkimi krokami zbliża się pierwszy po premierze The Indigo Disk turniej online w Scarlet & Violet. Jeśli jeszcze nie zdążyliście się na niego zapisać, wciąż macie szansę (więcej info: tu!). Czy warto? Trzeba przyznać, że nagroda za wzięcie udziału nie powala. Jest to jedynie 10 000 LP, ale na szali do zgarnięcia jest coś cenniejszego, czyli tzw. fun! ^^
Turniej będzie dopuszczać jedynie określone pokemony, co może być fajną odmianą, jeśli gracie w tryb rankingowy i macie dość Flutterów, Tornadusów czy Urshifu. Musicie jednak przygotować się na innego zawodnika – Terapagosa, który będzie legalny w tych zmaganiach i może ustawić rozgrywki pod siebie. Czasu do weekendu zostało niewiele, dlatego nie przedłużając, chcemy podsunąć Wam kilka stworków, które naszym zdaniem okażą się skuteczne w tym turnieju. Pod obrazkiem pokemonów możecie znaleźć przykładowy spread EV i proponowane ruchy.
Kilka słów o formacie
Na symulatorze Pokemon Showdown format Blueberry Prologue jest już dostępny od kilkunastu dobrych dni. Rozegrałem zaledwie kilkadziesiąt walk, ale z każdej starałem się wyciągnąć jakieś wnioski. Oto co zaobserwowałem:
- format jest ściśle definiowany przez Terapagosa, jest w większości teamów;
- ludzie próbują budować teamy na trzy sposoby: normalny, z Terapagosem i anty-Terapagos;
- powyższe działa trochę jak zależność typów starterów: anty-Terapagos bije Terapagosa, Terapagos bije normalne teamy, a te z kolei biją anty-Terapagosów;
- dużo graczy stawia na rozwiązania, pozwalające jak najszybciej/najskuteczniej pozbyć się wrogiego Terapagosa;
- jedną z najskuteczniejszych metod walki z Terapagosem jest Body Press Archaludona czy nawet Bastiodona.
Jeśli nasz uroczy żółwik z anime skradł Wasze serca i jesteście fanem Terapagosa – uważajcie! Biorąc udział w tych zmaganiach możecie go znienawidzić. Zostaliście uprzedzeni, możemy więc przejść do głównego podejrzanego.
Jak działa typ stellar?
Defensywnie: Podatności zostają jak u oryginalnego typu. Dochodzi podatność na ataki typu stellar (Stellar Tera Blast i Stellar Tera Starstorm).
Ofensywnie: Obrażenia oryginalnego typu x2, obrażenia innych typów x1.2. (bonus aktywuje się tylko raz na typ).
Moc Stellar Tera Blastu wzrasta do 100 (z 80), ale jego użycie obniża statystykę Attack i Sp. Attack. Stellar Tera Starstorm razi obu przeciwników w podwójnych walkach. Ataki typu stellar są super-efektywne na pokemony po terastalizacji.

Blueberry Prologue to debiut Terapagosa na oficjalnej scenie competitive w Scarlet & Violet. Pokemon posiada aż trzy zdolności, chociaż jedna jest czysto wizualna. O pozostałych dwóch należy pamiętać podczas obchodzenia się z tym stworkiem.
Tera Shift (1) – Terapagos-Base zmienia się w formę Terapagos-Terastal po wejściu do walki.
Tera Shell (2) – Terapagos-Terastal zyskuje tarczę, która sprawia, że wszystkie wymierzone w niego ataki będą „not very effective” gdy ten ma pełny pasek HP.
Teraform Zero (3) – po terastalizacji Terapagos-Stellar pozbywa się wszelkich efektów pogody i terenu.
Tera Shell pozwala Terapagosowi-Terastal bardzo bezpiecznie się setupować np, za pomocą Calm Mind czy Rock Polish, by następnie terastalizować w typ stellar i zacząć zadawać obrażenia za pomocą Tera Starstorm. W połączeniu z ogromnymi statystykami pokemona oraz stellar teratypem ten ruch potrafi siać zniszczenie i często pozwala na pozbycie się obu oponentów na raz. Ataków typu stellar nie rezystuje bowiem nic.
Teraform Zero na pewno okaże się również przydatną zdolnością. Pozbycie się pogody czy terenu może dać nam przewagę w walce z Ancient Paradoksami (których tu będzie zatrzęsienie) czy Rillaboomem. Warto pamiętać, że choć aktywacja tej zdolności usuwa wspomniane przeszkody, nie zapobiega ona ich ponownemu odpaleniu. W takim przypadku zadziała jednak odwołanie i ponowne wybranie do walki Terapagosa-Stellar.
Terapagos posiada również dość sporo ruchów różnych typów, których wybór zależy od Was. Mogłoby się wydawać, że przy tak potężnym ruchu jakim jest Tera Starstorm nie będziemy potrzebować innych. Nic bardziej mylnego. Starstorm dostaje ogromnego boosta dopiero po terastalizacji, a nie zawsze będziemy chcieli/mogli wykorzystać ją na Terapagosa. Ponadto w Prologu możemy spodziewać się pokemonów z ruchem Wide Guard, który całkowicie nulifikuje omawiany atak i często będziemy musieli grać wokół nich. Defensywnie Terapagos musi uważać na walczące ataki, m.in. wspomniany wcześniej Body Press.

Incineroar, przez wielu nazywany Królem VGC, jest świetnym pokemonem, którego można wpasować niemal do każdego teamu. Dzięki niesamowitemu bulkowi i dostępu do mnóstwa wspierających ruchów, najczęściej występuje właśnie w roli supporta.
Standardowy set, który prezentujemy obok, składa się z ruchów Flare Blitz, Knock Off, Fake Out oraz Parting Shot. Incineroar najczęściej trzyma Sitrus Berry, Safety Goggles bądź Assault Vest. W przypadku Prologu i ograniczonej dostępności Rage Powderów, google wydają się być trochem mniej przydatne, więc polecamy pozostałe przedmioty. Z drugiej strony Smeargle ze Sporem istnieje. Dzięki zdolności Intimidate i swojemu movesetowi Incineroar świetnie osłabia przeciwne pokemony. Król VGC uwielbia wskakiwać do walki, by natychmiast z niej wyskoczyć i wrócić ponownie. Może z łatwością przyjmować na siebie wrogie ataki, a także umożliwiać innym pokemonom bezpieczne wejście do walki. Najpopularniejsze defensywne teratypy dla Incineroara to Water lub Grass.
Fajnymi technikami jakie możecie zastosować w tym turnieju są ruchy Roar i Helping Hand. Ten pierwszy przyda się aby wypchnąć z walki Terapagosa, który z reguły będzie próbować się najpierw setupować Calm Mindem. Drugi ruch natomiast może pomóc partnerowi w osiągnięciu kluczowego wykluczenia. Pamiętajcie, że w odróżnieniu do oficjalnego circuita VGC, przeciwnik nie będzie znać Waszego movesetu. Warto go zatem czymś zaskoczyć.

Rillaboom to pokemon, który idealnie paruje się ze wspomnianym wyżej Incineroarem. Dzięki swojej zdolności wprowadza na teren walki trawiasty teren, co oprócz leczenia, daje dostęp do ruchu Grassy Glide o podwyższonym priorytecie. Fake Out pozwala wyłączyć na turę przeciwnego pokemona, dając czas na setup/atak partnerowi. Wreszcie Wood Hammer oferuje nam bardzo silny trawiasty atak. Dzięki Assault Vest Rillaboom jest w stanie wystać sporo specjalnych ataków, a U-Turn pozwala mu bezpiecznie wrócić i zrobić miejsce dla nowego pokemona.
W przypadku Rillabooma nie ma się co rozpisywać. To twardy pokemon, z mocnymi obrażeniami, priority i narzędziami do wspierania. Jako teratyp gracze najczęściej decydują się na Fire bądź Water. Jakby ktoś z Was szukał bardziej zmyślnej strategii, Rillabooma można połączyć z pokemonym trzymającym Grassy Seed. Dodając do tego zdolność Unburden, np. Sceptile’a, otrzymamy absurdalnie szybkiego damage dealera. Czy warto? Myślę, że akurat w Blueberry Prologue nie jest to konieczne.
Ja w swoich showdownowych wojażach widziałem mnóstwo graczy używających duo Incineroar + Rillaboom, więc najpewniej i Wy na nie traficie. Rozsądnie będzie więc znaleźć na nie jakąś odpowiedź.

Walking Wake to kolejna nowość w competitive w tym roku. Choć dało się go złapać już dużo wcześniej, dopiero teraz stał się legalny na rankedach. Blueberry Prologue również pozwala na korzystanie z tego pokemona. Co jest w nim takiego wyjątkowego, że znalazł się na tej liście?
Walking Wake to Paradox o typie wodno-smoczym. Ta kombinacja bardzo fajnie skleja się defensywnie. Wake, jak każdy Ancient Paradox, posiada zdolność Protosynthesis, która boostuje największą statystykę pokemona w słońcu. Dlatego przodka Suicune’a najlepiej zestawić z jakimś Torkoalem czy Whimsicottem, który umożliwi jej aktywację. Flagowym atakiem Walking Wake’a jest Hydro Steam – atak typu wodnego, który dostaje boosta w słońcu (inne wodne ataki w słońcu słabną). Pokemona zwykle uzupełnia się o Flamethrower i Draco Meteor/Dragon Pulse, a całość domyka Protectem. Protosynthesis, Water Tera i Life Orb sprawiają, że Hydro Steam zadawać będzie kolosalne obrażenia przeciwnikom.
Podany obok build preferuje maksymalizację Sp. Attacku. Jeśli chcecie podnieść zamiast tego Speed, zmieńcie naturkę pokemona na Timid.

Archaludon to następny nowy pokemon dodany w drugiej części DLC. W Prologu może okazać się asem w rękawie, który poskromi Terapagosa. Zdolność Stamina zwiększa jego Defense za każdym razem gdy zostanie trafiony. Parując to z Whimsicottem z Beat Upem, jesteśmy w stanie podnieść tę statystykę do absurdalnych poziomów w jednej turze. Następnie używamy ataku Body Press, który do kalkulacji obrażeń używa właśnie tej statystyki (a nie Attacku czy Sp. Attacku). Jest to ruch typu walczącego, który po boostach z łatwością poradzi sobie z Terapagosem-Stellar.
Dodatkowo Archaludon dysponuje takimi atakami jak Flash Cannon czy Draco Meteor, które w połączeniu z wysokim Sp. Attackiem potrafią narobić przeciwnikowi problemów. Pokemon posiada również swój flagowy atak – Electro Shot. Nie uwzględnialiśmy go jednak w tym wpisie, gdyż aby go z sukcesem używać, wskazane jest granie Rainem. W Blueberry Prologue pokemonów z Rain Dance jest jak na lekarstwo, a stworków z abilitką Drizzle w ogóle nie ma. Zamiast niego możecie użyć Dragon Taila i zaskoczyć przeciwnika zmieniając jego pokemona. Jeśli jednak koniecznie upieracie się na Electro Shota, warto pomyśleć o zmianie przedmiotu na Power Herb. Będziecie wtedy jednak dużo mniej odporni od specjalnej strony.

Whimsicott to prawdopodobnie jeden z najlepszych supportów po jakie możecie sięgnąć w Prologu. Wszystko dzięki zdolności Prankster i bardzo bogatemu wachlarzowi dostępnych ruchów. Whimsicott robi wszystko. Przyśpiesza nas, osłabia przeciwnika, zmusza go do używania ruchów, których użyć nie chce, bądź wprost przeciwnie – uniemożliwia używanie pożądanych ataków. Gdy sytuacja tego wymaga potrafi również dołożyć troszkę obrażeń od siebie.
Build dla tego pokemona w całości zależy od teamu jakim będziecie grali. Tailwind jest jednak typowym wyborem u tego stworka. Jeśli gracie Ancient Paradoksami będziecie na pewno chcieli dołożyć mu Sunny Day. Przeciwnikowi przeszkodzicie takimi ruchami jak Encore czy Taunt, osłabicie jego pokemony Fake Tearsami, Charmem czy Ticklem. Możecie postawić sobie Light Screena, a w szczególnych przypadkach użyć nawet Trick Rooma. Whimsicott i jego Beat Up robią z Archaludona terminatora. Do zadawania obrażeń zwykle stosuje się Moonblasta bądź Energy Balla. Opcji jest mnóstwo i niemal każda dobra w odpowiedniej sytuacji.
Whimsicotta z reguły spotyka się z Focus Sashem bądź Cover Cloakiem. Choć nie jest to najlepszy kandydat do terastalizacji, w niektórych przypadkach tera Steel albo Ghost mogą zrobić nam grę. Podany obok build będzie sprawdzać się w przypadku używania np. Walking Wake’a. W innym razie musicie sami skomponować jego moveset.

Iron Boulder to kolejny nowy pokemon z DLC2, tym razem Future Paradox. Boulder jest pokemonem kamienno-psychicznym i dysponuje flagowym atakiem o nazwie Mighty Cleave. Ruch ten jest czymś na co wielu czekało od dawna – bardzo silnym kamiennym, fizycznym atakiem o 100% celności. Do tej pory zmuszeni byliśmy używać ruchów typu Stone Edge, które potrafiły w kluczowej sytuacji dać ciała. Ponadto Mighty Cleave, podobnie jak ataki Urshifu, przebija się przez wszelkie Protecty, Detecty i tym podobne ruchy. Warto jednak nadmienić, że nie niweluje ich efektów. Używając Mighty Cleave na Burning Bulwark Gouging Fire’a owszem zadamy obrażenia, ale również otrzymamy podpalenie. Nie musimy chyba nadmieniać, że Incineroary nie będą zbyt zadowolone, obrywając z tego ataku, prawda?
Iron Boulder oprócz Mighty Cleava doceni również boost ze Swords Dance i Protect. W przypadku Blueberry Prologue warto zastanowić się również nad Close Combatem albo Sacred Swordem, aby jeszcze lepiej radzić sobie z Terapagosem. Z przedmiotów polecamy Life Orba bądź Booster Energy. Uważajcie jednak ze statystykami przy tym drugim itemie. Musicie niby odpowiednio pomanewrować aby otrzymać żądany bonus z Quark Drive: Attack bądź Speed.
Myślę, że tyle wystarczy. Pokemonów na tej liście mogłoby być znacznie więcej, ale skupiłem się na tych najpopularniejszych, które na pewno spotkacie podczas swoich walk. Obok w tabelce przedstawiłem ich używalność na showdownie. Competitive na Battle Stadium ogranicza się do pojedynczej walki bez open teamsheetów. Taki format sprzyja graniu czymś nieprzewidywalnym, posiadania jakiegoś „dziwnego” Pokemona, albo nietypowego ruchu. Musicie być na to przygotowani, albo sami to wykorzystać. Innymi słowy – spodziewajcie się niespodziewanego ^^
Do Pokemonów, jakich nie omówiłem, a na które należy zwrócić uwagę zaliczamy stworki takie jak:
- Raging Bolt – nowy Ancient Paradox o typie elektryczno-smoczym, z flagowym atakiem Thunderclap, który jest elektryczną specjalną wersją Sucker Puncha, więc prawie zawsze będzie atakować pierwszy, zanim my zaatakujemy jego;
- Smeargle – świetny debuffer/redirector, typowym movesetem w tym turnieju będzie Fake Out, Spore, Follow Me, Wide Guard, a dzięki zdolności Moody i odpowiedniej łaskawości RNG, Smeargle może naprawdę wymknąć się spod kontroli, gdy dostanie boosta do Speeda albo uników;
- Farigiraf – dzięki swojej zdolności Armor Tail jest w stanie blokować ruchy priority typu Fake Out, Grassy Glide czy wszystkie mierzone w przeciwników ruchy wsparte Pranksterem, z reguły w jego movesecie znajdziemy też Trick Rooma;
- Hitmontop – kolejny pokemon z Intimidate i Fake Outem, który ma dostęp do Wide Guarda by blokować Terapagosa, efektywnego Close Combat czy ruchów wspierających, takich jak Helping Hand;
- Comfey – support ze zwiększonym priority na leczących ruchach, bardzo często stosowany do aktywacji Weakness Policy partnera za pomocą Draining Kiss, potrafi postawić/odwrócić Trick Rooma;
- Magmar/Electabuzz – pokemony, które dostały w DLC2 dostęp do Follow Me, w połączeniu z Eviolitem mogą stanowić teraz bardzo konkretne supporty z ruchami takimi jak: Helping Hand, Taunt, Clear Smog, Will-O-Wisp, Thunder Wave, Electroweb itp.
Jak widzicie mógłbym o tym pisać i pisać. Niestety sam nie mam jeszcze ogarniętych wszystkich stworków bezpośrednio w grze, więc zaraz będę się za to zabierać, aby zdążyć przed piątkiem. Podczas moich gier na showdownie używałem głównie takiego teamu (link!), ale o jego jakości zaświadczyć nie mogę, gdyż był to mój pierwszy samodzielnie złożony team. Dotychczas korzystałem z rentali, co gorąco polecam.
Dziękuję za wytrwanie ze mną do końca, mam nadzieję, że komuś te wypociny się przydadzą, a wszystkim biorącym udział w Blueberry Prologue życzę powodzenia i do zobaczenia w walce! Koniecznie pochwalcie się potem jak Wam poszło! ^^
L.p. | Pokemon | % |
---|---|---|
1 | Incineroar | 60,9 |
2 | Terapagos | 59,8 |
3 | Whimsicott | 37,3 |
4 | Rillaboom | 31,5 |
5 | Walking Wake | 24,6 |
6 | Archaludon | 23,5 |
7 | Iron Boulder | 23,0 |
8 | Raging Bolt | 19,9 |
9 | Primarina | 18,3 |
10 | Comfey | 17,9 |
11 | Smeargle | 17,1 |
12 | Metagross | 16,0 |
13 | Farigiraf | 15,6 |
14 | Meowstic | 11,6 |
15 | Hitmontop | 10,6 |